Portfolio artikelen

Dit zijn niet al mijn artikelen. Dit zijn een paar artikelen uitgelicht:

Artikel 1 Kompas 13 januari 2025

Aantal ambulances en brandweervoertuigen uitgerukt voor nood-incidenten.

De decembermaand staat in het teken van feestdagen, gezelligheid en op het einde veel vuurwerk en oliebollen. In december is het de tijd van het jaar om met iedereen samen te komen en te genieten van Sinterklaasliedjes, een kerstdiner of een vuurwerkshow voor je deur. In veel gevallen verloopt deze maand soepel, maar dit is niet altijd het geval. Wanneer er iets misgaat, wordt 112 gebeld en komen politie, ambulance of brandweer in actie om hulp te bieden.

In december 2023 werden in de Hoeksche Waard 38 incidenten telefonisch via 112 geregistreerd waarbij de brandweer werd opgeroepen. Dat is een stijging van 26,3% ten opzichte van het maandgemiddelde van 30 meldingen. De feestdagen en winterse omstandigheden, zoals gladheid en vuurwerk, zorgen traditioneel voor extra druk op hulpdiensten. Deze cijfers zijn afkomstig van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV).

Door het verschil in meldingen in december en de rest van het jaar is ervoor gekozen om onderzoek te doen naar de spoedmeldingen van zowel de brandweer als de ambulance.

Uit eigen onderzoek blijkt dat er in december in totaal 225 ambulances en 10 brandweervoertuigen zijn uitgerukt in de Hoeksche Waard. In beide gevallen ging het om spoedmeldingen. De data zijn afkomstig van de websites alarmeringen.nl en drimble.nl. Een medewerker van de meldkamer benadrukt dat niet alle geregistreerde incidenten daadwerkelijk spoedeisend zijn; dit kan ter plekke anders blijken. Ook wordt gezegd: ‘Niet alle incidenten worden openbaar gedeeld op deze websites.’ Daarom is in de samengestelde dataset alleen gebruikgemaakt van openbare informatie.

De datavisualisatie laat zien dat op 30 december, met 13 spoedmeldingen, het hoogste aantal incidenten werd geregistreerd waarvoor een ambulance werd opgeroepen. Nicole van Iersel, teamleider bij de ambulance meldkamers in Zuid-Holland Zuid, vertelt hoe er in de meldkamer wordt omgegaan met oud en nieuw. "Op oud en nieuw zelf zijn er altijd meer meldingen, het is een van de drukste avonden en nachten van het jaar. Daarom is er rond de jaarwisseling bij alle hulpdiensten extra personeel op de meldkamer aanwezig." Volgens de openbaar gevonden statistieken was het aantal spoedmeldingen voor een ambulance op 31 december 8 stuks, maar dat kan zoals gezegd in werkelijkheid hoger hebben gelegen en ook kunnen de letsels die dag ernstiger zijn geweest.

Op kerstdagen kan er ook sprake zijn van pieken en dalen. Op 25 en 26 december werden per dag 8 spoed incidenten geregistreerd waarvoor de ambulance werd ingezet. Volgens Nicole komt dit omdat mensen bij elkaar zijn en uitgebreid eten: 'Wanneer mensen samenkomen en veel eten, zie je vaker incidenten, zoals iemand die zich verslikt.' Daarnaast noemt Nicole verkeersdrukte als een factor: 'Mensen moeten van A naar B, en dat kan meer risico op ongevallen opleveren, zeker in een wintermaand met gladheid.’

De stijging in meldingen in zijn algemeenheid is geen nieuwe trend. ‘Het aantal meldingen groeit al jarenlang. Dit komt onder meer door vergrijzing. Maar de toename van meldingen is niet alleen regionaal; dit is een landelijk fenomeen,’ aldus Nicole.

In december waren er gemiddeld 7,2 spoed incidenten per dag waarvoor een ambulance werd ingezet, met een piek van 13 incidenten op 30 december en een dal van 1 incident op 14 december. Voor de brandweer waren er gemiddeld 0,3 spoedmeldingen per dag, met een piek van 2 incidenten op 16, 18 en 22 december. Op 1 januari werden in totaal 10 ambulances en 4 brandweervoertuigen ingezet.

De ambulance, brandweer en meldkamers doen er alles aan om alle maanden van het jaar goed door te komen. 'Er zijn een paar dagen in het jaar die meer bezetting vragen, en dat gebeurt dan ook,' aldus Nicole.

Voor meer informatie over de data kunt u terecht op https://drimble.nl/112/regio/zuid-holland/hoeksche-waard/ of https://alarmeringen.nl/streek/hoeksche-waard/ 

 

 

 

Artikel 2 Kompas 8 september 2025

Fusieschool “Het Palet” opende feestelijk de deuren

ma 8 sep, 13:09 Actueel 567 keer gelezen

Oud-Beijerland - Met het lied “Hand in Hand”, meerdere toespraken en een schoolplein vol kinderen, opende de fusieschool Speciaal Basis Onderwijs “Het Palet” woensdag 3 september officieel haar deuren. De fusieschool biedt kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, of juist hoogbegaafd zijn, een plek waar leren met hoofd, hart en handen centraal staat. De fusie is tussen de scholen “Het Pluspunt” van de Hoeksche School en “Willem Alexanderschool” van CSG de Waard. “Het Palet” valt nu onder de Hoeksche School en bevindt zich aan de Graaf van Egmondstraat. 

 

Binnen hingen ballonnen aan de zijkanten van de trap, maar buiten vond de officiële opening plaats. Het schoolplein was vol met leerlingen, ouders, leerkrachten en het bestuur. De bestuurder van CSG De Waard, Jan Winters, sprak de aanwezigen toe: ‘Ik ben ontzettend dankbaar dat we samen konden werken om van twee scholen tot één school te komen.’ Zijn vakgenoot Ad Keller, bestuurder van de Hoeksche School, voegde daaraan toe: ‘Ik ben zo ontzettend trots op Selma Klein en Kevin Mooij die samen het proces zijn ingegaan. Er is drie jaar aan gewerkt. Met elkaar bieden we letterlijk een palet aan mogelijkheden.’ 

 

De kinderen vierden het feest met muziek, bellenblazen en dans. Tijdens het lied “Hand in Hand” van “Kinderen voor Kinderen” gingen de leerlingen uit hun plaat en werd er op het schoolplein flink gedanst. ‘Ik ben ontzettend trots om officieel Het Palet te openen,’ zei directeur Selma Klein voordat wethouder Miranda den Tuinder op de rode knop drukte. 

Er kwam muziek nadat er op de rode knop werd gedrukt. Daarmee was de fusieschool officieel geopend. Samen maakten Winters, Keller, Klein en Den Tuinder een schilderij, de P van het Palet. Tot slot kreeg de school een cheque om muziekinstrumenten aan te schaffen.

Na de opening werd er binnen taart en gebak gegeten. De ouders kregen een rondleiding door het gebouw en de leerlingen gingen in hun lokaal schilderen. 

Hoe werkt de school “Het Palet”?

Willem Alexanderschool had vier klassen, het Pluspunt had er negen. Nu zijn er dertien klassen en drie units. Het idee van de units komt van de school, het pluspunt: Er is een unit voor kinderen die meer begeleiding nodig hebben met gedragsregulatie en leerproblemen, hier kunt u denken aan kinderen met ADHD. 

Een unit met structuur en voorspelbaarheid, dit is geschikt voor kinderen die op het ASS (autisme spectrum stoornis) zitten. Daarbij is er ook nog een unit voor hoogbegaafde kinderen, die meer uitdaging nodig hebben.

Een moeder van wie haar kind net nieuw is op de school, vertelt dat ze expertise verwacht en hoopt dat haar kind weer zal opbloeien. Kim Jongejan, moeder van drie kinderen die al jaren naar de school “Het Pluspunt” gaan, zegt: ‘Ik zou het aan iedereen aanraden. Ieder van mijn kinderen zit in een andere unit en er wordt gelet op wat het beste past bij mijn kind.’ Eén kind zit inmiddels op de middelbare.

Er zijn meerdere redenen waarom de twee scholen zijn samengevoegd. ‘De twee scholen zijn samen gevoegd om de krachten te bundelen, zo zijn er ook meer mogelijkheden om te groeperen’, aldus Selma Klein. Elke klas heeft maximaal 15 leerlingen op die manier krijgen de leerlingen beter onderwijs en wordt er bij elk individu gelet op wat zij wel kunnen en daaruit groeien ze verder volgens Klein. 

Door deze twee scholen te combineren, kan er gespecialiseerd aandacht gegeven worden aan de leerlingen. ‘Dan creëren we een veilige omgeving waar de kinderen elke dag weer opnieuw mogen beginnen’, aldus Klein.

Artikel 3 Kompas 13 maart 2025

Mondzorgprofessionals Zuid-Beijerland wil mensen mooie glimlach bezorgen

13 maart 2025, 13:38 Algemeen 2.912 keer gelezen

Zuid-Beijerland - In Zuid-Beijerland aan de Gravin Sabinastraat is in februari een nieuwe tandartspraktijk geopend. Dit is een praktijk waar alle mondzorg samenkomt. De oude praktijk, Kieslokaal, is overgenomen door drie nieuwe mondzorgprofessionals. Vandaar de nieuwe naam: Mondzorgprofessionals Zuid-Beijerland.

 

‘Wij zien het niet zozeer als een overname. Aad-Kees en Thea hadden hier de praktijk, zij deden het “oldschool”. Wij doen het “newschool”,’ meldt Lutfullah Nabizadah, een van de oprichters. Lutfullah vertelt dat hij nieuw leven in de praktijk wil blazen.

 

Ze zijn in de Hoeksche Waard terechtgekomen omdat Aad-Kees en Thea de praktijk wilden laten voortzetten door mondzorgprofessionals, waardoor het persoonlijk en kleinschalig blijft. Lutfullah benoemd dat deze praktijk bij de oprichters die het hebben overgenomen past. ‘Daarbij wil Oral-B ook de mondzorg verbeteren in de Hoeksche Waard. De mondzorg kan hier vele malen beter. Wij willen goede mondzorg voor patiënten realiseren. Wij willen het beste van het beste voor de bewoners.’

 

Ze verzorgen alles onder 1 dak. ‘Algemene tandheelkunde in kindertandzorg, preventie en mondhygiëne, implantologie, cosmetische behandelingen en protheses, wortelkanaal behandelingen & kroon en brugwerk, extra aandacht voor angstige patiënten en ouderen. Wij zorgen daarbij ook voor rechte tanden zonder traditionele beugel met behulp van invisalign.’

 

Lutfullah Nabizadah zit al 15 jaar in de zorg. ‘In 2020 ben ik begonnen met de opleiding mondzorgkunde. Ik was al 15 jaar lang bezig om mensen een glimlach te bezorgen en nu help ik ook mee om die glimlach mooi en gezond te maken.’

 

Vanaf 10 januari had hij het pand tot zijn beschikking, maar vanaf december was hij al werkzaam om de patiënten beter te leren kennen. Op 15 februari is de praktijk feestelijk geopend, er was muziek, lekkere hapjes en er waren meer dan 140 mensen aanwezig. ‘Het was een mooie opening en veel mensen hebben zich ook al gelijk aangemeld.’ 

Eerst was de praktijk, toen het nog Kieslokaal heette, één dag per week open op woensdag. Nu is het 6 dagen per week open. ‘De zesde dag: zaterdag is er voor mensen die doordeweeks geen tijd hebben, want iedereen verdient een schone en gezonde mond,’ aldus Lutfullah.

 

De praktijk is al een aantal weken open en hij is blij met het resultaat. ‘De voormalige patiënten worden nog steeds behandeld en er zijn dagelijks nieuwe inschrijvingen. Wij verwachten dat er alleen nog maar meer mensen komen’, aldus Lutfullah.

 

Er zijn drie mondzorgprofessionals die de praktijk hebben opgericht: Omar Nabizadah (Geregistreerd mondhygiënist), Yasmine Ismail (Tandarts-implantoloog) en Lutfullah Nabizadah (Geregistreerd mondhygiënist). Zij hopen dat ze patiënten een mooie glimlach kunnen verzorgen.

 

Ze nemen ook graag nieuwe patiënten aan. Wilt u een afspraak? Aanmelden kan via de website: https://www.mondzorgprofessionals.nl/ 

Artikel 4 Omroep Hoeksche Waard 5 mei 2025

Staatssecretaris schuift aan bij Vrijheidslunch in Oud-Beijerland

 

Dit jaar was er een speciale gast aanwezig bij de bevrijdingslunch in Oud-Beijerland. Staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman, schoof aan voor een kom ‘Vrijheidssoep’. Dit deed hij samen met inwoners, leden van Oranjevereniging Prinses Juliana en locoburgemeester Paul Boogaard. Mellanie Burger, bestuurslid van de Oranjevereniging was ook aanwezig. “Dit was voor ons de eerste keer dat wij zo’n groot evenement hebben georganiseerd op Bevrijdingsdag”, aldus Mellanie.

Voor de Oranjevereniging was het extra bijzonder dat de staatssecretaris van Defensie aanwezig was. Na zijn ontvangst door locoburgemeester Paul Boogaard werd er gezamenlijk soep gegeten. Dit landelijke tafereel mocht ook in Oud-Beijerland niet ontbreken. Tuinman sprak over oorlog, dreiging en het belang om het daarover te hebben, want het “voorkomen van oorlog is de beste manier om vrijheid te bewaren”, zegt Paul Boogaard.

 

Opvallend voor Mellanie was dat de staatssecretaris erg informeel bleef, wat het voor haar een stuk specialer maakte. “We spraken over met elkaar in verbinding komen, en hoe wij daar als Oranjevereniging aan kunnen bijdragen”, zegt Burger. Omdat hij zich uitsprak over het belang van de Oranjevereniging, kreeg hij een speciaal bandje van Mellanie. “Dit bandje bestaat sinds het begin van onze vereniging. Het staat voor de grote ‘oranje familie’ in Oud-Beijerland. Het bandje is voor leden en mensen die ons een warm hart toedragen.”

 

 

 

Artikel 5 Omroep Hoeksche Waard 6 maart 2025

Beeldje uit kringloop blijkt urn, nabestaanden gezocht

 

Toen de man van Helga Doorduin een nieuw beeldje van het plankje in de gang pakte, zat zijn shirt ineens onder het as. Het beeldje, een hand met een hart, had Helga een paar weken geleden gekocht bij een kringloopwinkel in Klaaswaal of Strijen. Toen haar man het beter bekeek, zag hij dat er een rubberen dop onder zat. En daarachter? As. Wat eerst gewoon een mooie decoratie leek, bleek een urn te zijn.  

 

Helga plaatste het beeldje op Facebook, en al snel kwamen mensen met suggesties over wie de maker kon zijn. Maar omdat de kunstenaar veel van dit soort urnen maakt, is het moeilijk te achterhalen hoe deze precies bij de kringloop is beland.  

 

“Ik reageer niet meer op de comments,” zegt Helga. “Iedereen is heel aardig, maar er zijn zoveel reacties en niemand lijkt echt een aanknopingspunt te hebben.”  

 

Toch hoopt ze dat de urn terug kan naar de rechtmatige eigenaar. “Zoiets zou ik zelf niet willen kwijtraken.”  

 

Normaal zit er een steentje in dit soort urnen, maar bij deze ontbrak dat. Daardoor is de eigenaar lastig te achterhalen. Helga vermoedt dat het ooit de urn was van een overleden echtgenoot. Misschien is bij het overlijden van de ander het huis leeggeruimd, en heeft iemand per ongeluk niet doorgehad dat dit geen gewoon beeldje was.  

 

Als er binnen een paar weken niemand is die de urn herkent, brengt Helga het naar het crematorium. Of ze strooit de as zelf uit op een toegestane plek.  

Artikel 6 Kompas 22 mei 2024

Oud-Beijerland - Wanneer alle medewerkers naar huis gaan, wordt de winkel afgesloten. 

Het alarm wordt ingeschakeld, het rolluik sluit en de deur gaat op slot. Door deze handelingen elke dag uit te voeren heeft de telefoonwinkel Ritel nog nooit last gehad van een inbraak. Dit veranderde allemaal op 22 maart. Op deze datum vond de eerste inbraak plaats, anderhalve week later werd door hetzelfde groepje mensen nogmaals ingebroken. Het glas is stuk, het rolluik is kapot, de vitrinekasten zijn gesloopt en alle waardevolle objecten zijn gestolen. 

Midden in de nacht werd eigenaar Maurits van der Tas gebeld met het nieuws dat er was ingebroken. Anderhalve week later kreeg hij hetzelfde telefoontje. Allebei de keren is hetzelfde groepje inbrekers op dezelfde wijze binnengekomen. ‘Ze braken in via de voorzijde, hebben het glas kapotgeslagen. Achter het glas zit nog een rolluik, deze is vergrendeld in de grond, het zou haast niet mogelijk moeten zijn om dit open te krijgen. Omdat er zoveel kracht is gebruikt, is de vergrendeling van het rolluik kapot gegaan. Daardoor is het de inbrekers toch gelukt om binnen te komen.’ Toen ze binnen waren, hebben ze alle vitrines kapotgeslagen en zijn waardevolle toestellen meegenomen. ‘De winkel was één grote ravage. Zo’n ravage is triest, maar de nasleep is nog het ergst, ik word elk uur wakker, ik ben bang voor nog een inbraak en de financiële tegenslag die dit oplevert is enorm.’ 

Dit vertelt de eigenaar van de Ritel winkel in Oud-Beijerland. Ik heb veel geld moeten besteden aan het repareren van de winkel. Het rolluik ging niet meer omhoog, de lichtkabels zijn door het openbreken van het rolluik stuk gegaan, het Tac systeem van de vitrinekasten is kapot en de vloer is beschadigd. Om dit te repareren moet er veel geld worden uitgegeven. ‘Het enige wat wij doen, is kosten maken.’ De kers op de taart voor Maurits is dat de verzekering een brief heeft gestuurd. De brief meldt: “Omdat er te veel kosten worden gemaakt, eindigt jullie verzekering per 1 juni.” Dit vind Maurits niet eerlijk. ‘In mijn dertien jaar als eigenaar heb ik nog nooit iets bij de verzekeringsmaatschappij geclaimd en nu worden we eruit geschopt.’ ‘Gelukkig hebben we ondanks de tegenslagen, ook heel veel support ontvangen.’ 

Den Hertog Glas is de dag van de inbraak gelijk langsgekomen om het glas aan de voorzijde te repareren. Daarnaast is er een vergrendeling in de vloer gemaakt, waardoor de winkel nu weer goed afgesloten kan worden. Hoeksche Deuren Service uit Strijen werd ook gebeld, want de medewerkers kregen het rolluik niet meer open. Binnen een half uur waren zij bij de winkel. De motor van het rolluik was kapot, dankzij een tijdelijke oplossing, is het rolluik open gegaan. ‘Door de hulp en steun van mede ondernemers, zijn wij maar kort dicht geweest. Aan hen hebben we veel te danken.’ Dit betekent echter niet dat de nasleep van de inbraken geen impact heeft gehad op de medewerkers en de eigenaar. ‘Je gaat er niet van uit dat je een week later een tweede inbraak hebt. Hier heb ik mentaal last van. Ik ben niet de enige, iedereen heeft er moeite mee. Deze inbraken zijn bij niemand in de koude kleren gaan zitten.’ Degene die er het kortste werkt heeft er het meeste last van. Een aantal dagen voor de inbraak, werkte zij in de winkel en in die dagen kwamen de inbrekers de plek verkennen. Dit heeft haar diep geraakt, zij sliep net als ik niet meer optimaal. Daar zit ik ook mee, ik wil dat het met al mijn medewerkers goed gaat. Daarbuiten werd ik zelf ook echt bang. Zulke incidenten kosten mij gewoon mijn kop.’

Gelukkig heeft de politie gebruik kunnen maken van de duidelijke camerabeelden uit de winkel. Hierdoor zijn de daders opgepakt. De beveiliging in de winkel is ook een stuk beter geworden. Sinds de laatste inbraak is er vanuit de politie en de meldkamer live cameratoezicht. Mocht dit nog een keer gebeuren, kan de politie een stuk sneller ingrijpen. ‘Dit geeft een gerust gevoel.’ Hierdoor kan de eigenaar en het personeel een betere nachtrust krijgen. Twee maanden na de eerste inbraak, staat alles weer op de rit, ondanks dat er nog veel geregeld moet worden. De klanten zijn net als vroeger van harte welkom! ‘Het enige wat nu nog op de planning staat, is de kleine verbouwing om alles te repareren’, aldus Maurits van der Tas.